Δαίδαλα
Εγκατάσταση φωτογραφίας και γλυπτικής
Στεφανία Ορφανίδου, Ναταλία Μαντά και Georges Salameh
Η αφήγηση του μύθου, συνδέεται άρρηκτα με το θέμα της μνήμης. Το έργο «Δαίδαλα»* διερευνά το μυθολογικό στοιχείο, ως την αποκάλυψη μιας μνήμης που πλάθεται στο παρόν και σχετίζεται με την έννοια του ιερού, του κρυφού, του μυστικού.
Δύο εικαστικές τέχνες, η φωτογραφία της Στεφανίας Ορφανίδου και η γλυπτική της Ναταλίας Μαντά, συναντήθηκαν σε μια δαιδαλώδη εγκατάσταση και ήρθαν σε διάλογο, ενσωματώνοντας, αντιπαραβάλλοντας, ρηγματώνοντας και διασπώντας. Τα αντικείμενά της, θραύσματα από ανασκαφή και ανάκληση στα ενδότερα μιας ζωντανής μνήμης, ανασυντέθηκαν και δημιούργησαν μια αφήγηση, που ωστόσο δεν αποτελεί ανάμνηση. Το κρυφό στοιχείο εναλλάσσεται του φανερού, σε μια φαινομενικά ανοίκεια συνθήκη.
Στην έκθεση «Δαίδαλα», οι καλλιτέχνες δημιούργησαν τον χάρτη ενός νέου τοπίου προς εξερεύνηση, όπου η ανακάλυψη, η ανάγνωση και η συσχέτιση των ευρημάτων παρέπεμψε στο σκαλίδι και στην έρευνα που ακολουθεί μια αρχαιολογική ανασκαφή. Τα έργα, εν είδει ευρήματος, λειτούργησαν ως τεκμήρια μιας νοητής σύνδεσης με μια άλλη εποχή, πραγματική ή και μυθολογική.
Ο χώρος μετατράπηκε σε ένα λαβύρινθο, με διάσπαρτα τα κομμάτια ενός παζλ, τα οποία οι επισκέπτες κλήθηκαν να ανακαλύψουν και να ανασυνθέσουν, συσχετίζοντάς τα με δικά τους προσωπικά βιώματα και εμπειρίες.
[*] Τα δαίδαλα, στην αρχαία Ελλάδα, ήταν σύνθετα τεχνήματα από μέταλλο, ξύλο ή και ύφασμα που βασίζονταν στον τεμαχισμό των υλικών, στη συμπληρωματικότητα και στη συναρμογή τους. Ήταν έργα εικαστικά, που μιμούνταν την πραγματικότητα και σχετίζονταν με το φως, τη λάμψη και την ψευδαίσθηση, έργα προς θέαση, που έκρυβαν την εκλεπτυσμένη εργασία του τεχνίτη, τη λεπτομέρεια του σκαλίσματος ή της επικάλυψης ενός υλικού με ένα άλλο.
Παραλληλες δρασεις
-
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία, μαθητές 9-12 ετών «Από τα όστρακα στα δαίδαλα»
Τα όστρακα στη γλώσσα της αρχαιολογίας είναι τα κεραμικά θραύσματα των οποίων η σύνθεση αποκαλύπτει ένα πήλινο αγγείο. Στην αρχαία Ελλάδα και την Αίγυπτο ήταν, ακόμα, το μέσο εγχάραξης ή αποτύπωσης ονομάτων, συμβόλων, επιγραφών και σπανιότερα ζωγραφικών παραστάσεων.
Στο εργαστήριο (5 & 8 Νοεμβρίου 2021), προσεγγίσαμε την έννοια και τη χρήση του έργου τέχνης μέσα από την εισαγωγή στην έννοια του ευρήματος, της σημασίας των θραυσμάτων και της σύνθεσής τους. Στο πλαίσιο αυτό έγιναν δύο ξεναγήσεις, μια από την αρχαιολόγο Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη σε υπό εξέλιξη χώρο ανασκαφής στον λόφο Καστέλι, στην Παλιά Πόλη των Χανίων, και μια από τους τρεις συντελεστές της έκθεσης «Δαίδαλα», τη Στεφανία Ορφανίδου, τη Ναταλία Μαντά και τον Georges Salameh στο Γιαλί Τζαμί. Στο τέλος, τα παιδιά μπήκαν σε μια εμπειρική και δημιουργική διαδικασία που κατέληξε σε ένα νέο έργο.
Στόχος ήταν να γίνει μια ιστορική, μη εννοιολογική και μνημονική συσχέτιση των αρχαίων θραυσμάτων με τα σύγχρονα έργα τέχνης και να αναδειχθεί η σημασία της δημιουργικής ανασύνθεσης μιας ζωντανής μνήμης στο παρόν, στην οποία δύνανται να εμπλέκονται μυθολογικά και εμπειρικά στοιχεία.
Τόπος διεξαγωγής του εργαστηρίου: Εκκίνηση στη συμβολή των οδών Κανεβάρω και Σκορδυλών στο λόφο Καστέλλι και λήξη στο χώρο του Γιαλί Τζαμί.
Συντελεστες
- Φωτογραφία – Σχεδιασμός κατασκευών: Στεφανία Ορφανίδου
- Γλυπτά: Ναταλία Μαντά
- Δημιουργική αφήγηση – Βίντεο: Georges Salameh
Πληροφοριες
Δαίδαλα
Εγκατάσταση φωτογραφίας και γλυπτικής
Ημερομηνιες / Ωρες
4-18 Νοεμβρίου 2021
Τοποθεσια / Χωρος υλοποισησης
Γιαλί Τζαμί